jul eller ???

i går var det julafton , men ute var det vår och i min kropp och själ kändes det som vilken lördag kväll som helst.
ingen snö , inte kallt , ingen släkt , inga vänner , det var en skön och trevlig dag men nej det är inte jul för mej.
men jag börjar inse att mina jular kommer bli såhär och att det förhoppningsvis blir bättre om några år när ungarn är större och förstår ....
men just nu känns det skit , skit för att julen som jag vill ha den är borta , skit för att mamma är död , skit för att ingen av mina släktingar hörde av sej på julafton , eller jo via facebook men det är inte samma sak.
skit för att jag vill skrika rakt ut att detta är så fel , men jag vill inte att min man ska tro att det är hans fel eller nåt han gjort , skit för att jag vill en massa saker som inte är genomförbara just nu.
man vet hur man vill/ville ha det , men när ödet vill annorlunda så får man fajtas mycket med sej själv och försöka se det bra och göra det bästa , men ibland så tar det slut.
sitta på en regning balkong och inte frysa , en man inne på soffan som halvsover och två barn som inte är nöjda för dom känner att pappa är trött och mamma är deppig , ja bättre jul har jag haft och bättre kommer jag få.
jag minns jularna när jag var liten ....
spänningen började redan 1 dec med paket kalender och julkalendern på tv , pyssel hemma och i skolan , lucia , lussekatter och pepparkaksbak , snö snö snö.
julmorgon i sommarhuset med tänd brasa och skinkmacka i soffan framför den lilla tv och jullovsmorgon , första paketet som man hade skoj med hela dagen , klä sej fin innan kalle anka och efter det äta julmat hemma hos mormor och morfar med hela stora släkten på ca 30 pers , öppen spis , levande ljus , riktig gran , massa julmat och tusen olika dofter , tomten och alla julklappar som man la på hög tills man fått alla då öppnade man dom med spänning , all choklad och värmen och skratten , julgröten och lyckan över att få det man önskade sej.
alla glada människor och ja allt
att somna på kvällen nöjd och mätt i sängen och veta att nästa dag skulle man springa till grannen och ta med sej pulkan/skidorna och sen var vinterlovet i full gång och man såg framemot nyår då min familj och grann familjen samlades och åt mat , drack , sköt fyrverkerier , hade tävlingar och tipspromenader ...hur ska jag kunna ge mina barn detta ???
jag vet att dom kommer vara mer än nöjda med vad dom får och inte vet nåt annat sätt att fira jul , men jag vet och jag vill inte att julen ska vara en högtid då jag är deppig och lessen , jag vill minnas mina jular i vuxen ålder med lika mycket glädje som jag minns dom från jag var liten.
vi får helt enkelt skapa egna traditioner men det kommer ta ett tag innan jag kan njuta och känna julkänslan detta år infann den sej inte , men min man gjorde det bästa och jag fick dom finaste julklapparna god mat och ja en jul på vårat vis , måste bara vänja mej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0